Het culturele netwerk van Utrecht: een ruimtelijke inkijk in een popstad

Tekst: Dave Coenen
Artwork: Lyanne Tonk

No man is an island. Maar een poppodium dus ook niet. Le Guess Who?-directeur Johan Gijsen en Franc Faaij, projectleider bij Rotterdam Festivals, praten erover in de tweede aflevering van onze podcast Het Poppodium van de Toekomst. Als een soort case study schetsen zij beiden het stedelijke, planologische en culturele netwerk van een poppodium in respectievelijk Utrecht en Rotterdam. De take-aways? Geen enkele stad of plek is vergelijkbaar, en een goede samenwerking met andere culturele spelers in het eigen veld is noodzakelijk en nuttig.


Johan, die in het verleden ook een grote rol speelde bij TivoliVredenburg en goede banden onderhoudt met EKKO, vertelt:

"Een poppodium als EKKO heeft ook echt wel een netwerkfunctie. Het is een plek waar je je thuis kunt voelen. Het valt mij altijd op dat in poppodia heel veel diverse mensen heel erg fijn met elkaar omgaan. En achter de schermen zijn er gewoon heel veel mensen en vaak ook creatievelingen die elkaar ontmoeten, die ideeën uitwisselen. Dus er ontstaan ook gewoon heel veel dingen in poppodia, ook achter de schermen."

Presentator Alfred van Luttikhuizen: "En dat is dan de hoofdvangst eigenlijk?"

Johan Gijsen: "Nou, de hoofdvangst, vind ik, is toch gewoon dat je kunst en cultuur aanbiedt en dat mensen daarvan genieten. Eigenlijk plat gezegd: je verkoopt emotie. Dat is volgens mij de kerntaak."

Franc geeft aan de hand van een voorbeeld over Eindhoven aan wat een stad nou echt zo aantrekkelijk maakt. Spoiler alert: cultuur!

"In een interview heeft de directeur van ASML dat weleens gezegd tegen de gemeente Eindhoven: ik kan huizen regelen, ik kan banen regelen, ik kan eigenlijk alle hardcore dingen regelen om mijn personeel te werven, maar waarom zou iemand uit Korea in Eindhoven komen als vervolgens Eindhoven een hele saaie stad is? Dus gemeente: investeer in de Effenaar, investeer in Glow, in de Dutch Design Week en dat soort dingen, om juist te laten zien, hee Eindhoven is een hele gave stad, daarom komen mensen hier wonen. Een van de redenen waarom Utrecht zo’n gave stad is… Of een van de redenen waarom veel mensen in Utrecht willen wonen is omdat het een gave stad is, en mede wordt dat veroorzaakt omdat je hier zo’n hele keten van poppodia en andere cultuur hebt."

De complete tweede aflevering van Het Poppodium van de Toekomst genaamd Wat een poppodium voor de stad kan betekenen is - net als de eerste - hier in z'n volledigheid te beluisteren.

Daarnaast hostte EKKO-programmeur Dirk Baart in samenwerking met onze marketeer Dave Coenen een nagesprek op Instagram Live met Doornroosje- en Valkhof Festival-programmeur Jonatan Brand. Daarin komen de culturele waarde van dit podium en festival en de culturele keten van de stad Nijmegen ter sprake. Kijk het nagesprek hier terug:

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door EKKO Utrecht (@ekko.nl)

← Terug