Input, Source, Select: de inspiraties van LIONSTORM

Input, Source, Select: de inspiraties van LIONSTORM

Coverfoto: Miss Toto Rodgers

Baap
“Baap is onze papegaai, ze is anderhalf jaar oud en super slim. Ze is een spons en een spiegel. Alles wat we doen, neemt ze over. Wij zeggen bijvoorbeeld vaak “Huh?” “Hmm.” “Echt?” tegen elkaar, dat hoor je haar steeds nadoen. Maar verlies je je geduld met haar en word je boos, dan wordt zij ook boos. Wat je aan haar geeft, krijg je terug. Ze leert ons constant dat je krijgt wat je geeft en als je wilt dat je omgeving verandert, je eerst zelf moet veranderen. En dat jezelf boos maken meestal niks anders doet dan dat we die woede terug in ons eigen gezicht krijgen. Ze dwingt geduld af. We maakten ons wel eens boos over dingen op werkvlak en we beseffen ons dat je van niemand iets moet verwachten en vooral bezig moet zijn met wat je zelf de wereld in helpt. Als je je stoort aan negativiteit, wees dan zelf niet negatief in respons. Laat van je afglijden waar je niks aan hebt en focus op wat je wel wilt en wat je voedt. Dat werkt voor ons in ieder geval.”

Input, Source, Select: de inspiraties van LIONSTORM

Synecdoche, New York
“Deze film van Charlie Kaufman inspireert ons heel erg. Het is bizar hoe goed hij een droomstructuur geschreven en geregisseerd heeft. De film laat de regels van de realiteit los en je merkt dat Kaufman heeft durven dromen en heel intuïtief gewerkt heeft. Wij hebben ook de afspraak om los te laten of we onze inspiratie of ingevingen altijd begrijpen, vaak begrijpen we die pas als het werk al af en uit is. We merken dat het interessantste werk vaak komt als je intuïtie volgt die je zelf nog niet eens begrijpt en het niet teveel probeert te redeneren en analyseren. Dan gaat er vaak een rauw randje vanaf. Als een ingeving goed voelt, dan doen we het en volgen we die stroom.”

Nachtmerries
“Onze grootste angsten hebben vaak te maken met onze fascinaties, dus juist datgene waar we het bangst voor zijn, proberen we toe te laten en te gebruiken in ons werk. LIONSTORM ontstond bijvoorbeeld vanuit ons idee dat we alles wat we normaal aan onszelf zouden verstoppen op de voorgrond zouden gaan plaatsen. Hier zijn we eigenlijk nooit mee gestopt. We blijven onszelf afvragen: wat vind ik het engst om te erkennen of uiten? Vanuit daar gaan we dan iets maken.”

Seks
“We vinden seks heel fascinerend. Het is iets waar de meeste mensen van kunnen genieten, toch zit er veel schaamte en taboe aan vast. En dat terwijl de hele wereld om seks lijkt te draaien: zelfs muurverf of tandpasta wordt verkocht met seks (‘als je je tanden hiermee poetst, hangen de lekkere wijven om je nek’). Zeker als (queer) vrouw is het fascinerend dat je seksualiteit in principe mag bestaan, maar dat je die liever niet uit. Tegelijkertijd word je nog voor je pubertijd al geseksualiseerd. In seks zit zoveel. Macht, genot, verdriet, liefde, haat, agressie, taboe, geboorte.”

Dood
“We zijn heel bang voor de dood, maar tegelijkertijd is de wetenschap dat je als mens doodgaat vaak de reden dat je kansen grijpt, liefhebt, momenten en herinneringen waardeert. Het is iets waar we liever niet bij stilstaan, maar als we dat wel doen komen we uit bij de kern van wat ons drijft. In ons werk proberen we die angst wel aan te gaan en uit te zoeken wat je daar tegenkomt. Zo kwamen we op “Must Fuck”.”

Fietsen
“We komen meestal op onze beste ideeën als we onderweg zijn. Dan zit één van ons op de fiets en moet die even langs de kant staan om een notitie in de telefoon te maken met “I smell like my first abuser”, bijvoorbeeld. We weten niet waarom, maar veel ideeën komen onderweg met name op de fiets.”

Horror
“Horror is een heel succesvol genre, iets daarin gaat heel goed. Het zijn misschien cliché middelen geworden, maar hoe er in horror met spanning en oerinstincten gewerkt wordt, is super sterk. We vinden het super fascinerend om die codes en middelen te begrijpen en in te zetten. Juist die dingen die cult zijn geworden maar werken, vinden we fascinerend. Het zegt zoveel over ons als mensen dat bepaalde (inmiddels cliché geworden) geluiden áltijd spanning opwekken of bepaalde angsten (zoals bezeten kinderen) altijd maar terug lijken te komen. Daar zit een hele grote fascinatie van de mens. Dat vinden we interessant.”

Ouderlijk huis
“We merken beiden dat een groot deel van wat je mooi/eng/spannend/ontroerend/fijn vindt te maken heeft met het eerste huis dat je als thuis en veilig beschouwde. Het terugdenken of verlangen naar die tijd of ruimte is een levenslange zoektocht. In onze vormgeving komt dat vaak terug. Zeker ook in de videoclips die we geschoten hebben voor Kannibalisme & Masturbatie.”

>> Er zijn nog tickets voor de show van vrijdag.

← Terug